Ratunek dla języka polskiego

W zatrważającym tempie zmniejsza się poprawność używania języka polskiego w przestrzeni publicznej.

Jest to zwłaszcza karygodne w przypadku publicznych mediów, które powinny być wzorem poprawności. Czasy przed 1989 r. można uznać za niedościgniony wzór dla dzisiejszych wypowiedzi.

Niemiernie razi infantylne zdrabnianie, zwłaszcza w programach kulinarnych: „chlebuś”, „ziemniaczki”, „zupka”, „ogóreczek”. Taka maniera jest bardzo nieelegancka.

Poza tym nagminna jest zła odmiana przez przypadki, mylenie związków frazeologicznych jak „w każdym bądź razie” (pomieszanie „w każdym razie” i „bądź co bądź”), ordynarne kolokwializmy, wymuszanie na siłę i nachalnie pewnych modnych określeń jak „dzieciaki” zamiast „dzieci”.

Zupełnie odrażające jest lumpenproletariackie stosowanie form zakończonych na „a” tam gdzie nie powinny występować, np. „kupiłem tabletA, laptopA”, zamiast poprawnie „kupiłem laptop, tablet”.

Wygląda na to, że z organizacji branży medialnej zniknęło tak niezwykle istotne stanowisko korektora.

Dlatego mocą ustawy należy wprowadzić nadzór Ministerstwa Kultury w tej kwestii, dając urzędnikom do ręki mechanizm nagradzania i karania.

Należy stworzyć system informacyjny przyjmujący od obywateli zgłoszenia błędów gramatycznych i ortograficznych w publikatorach.

Za każdy znaleziony błąd, jego autor i właściciel danego medium musieliby zapłacić znalazcy pewną ustaloną kwotę, np. 1 zł.

Oczywiście rejestrowane byłoby tylko jedno wystąpienie, w kolejności pierwszeństwa.

Taryfikator różnicowałby stopień braku poprawności.

Zgłaszający musiałby podać podstawę i uzasadnienie uznania danego fragmentu tekstu za błędny.

Byłby to świetny i pouczający sposób zarabiania dla uczniów, studentów, rencistów, emerytów, imigrantów, bezrobotnych.

Jednocześnie zgromadzony materiał pozwalałby na prowadzenie badań nad językiem polskim, publikację i analizę statystyczną zgromadzonych danych, organizowanie konkursów na najlepszego wyłapywacza błędów i na najbardziej poprawne językowo medium, itp., itd.

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s